Alles begint met een plan
Studenten ontwikkelen stapsgewijs een digital marketing plan waarin de prestaties van de digitale kanalen worden geanalyseerd, concurrenten worden beoordeeld en prestaties worden afgezet tegen industrie benchmarks. Daarmee worden kansen blootgelegd voor verdere ontwikkeling van uw online business. Uiteraard onder professionele begeleiding van vakdocenten met ruime praktijk ervaring.
Een compleet uitgewerkt digital marketing plan
Bij Digital Marketing Bureau Bluefingers zetten wij de kracht van studenten in om jouw organisatie te voorzien van een doordacht digitaal marketingplan. Onze aanpak is grondig en methodisch, waarbij de nieuwste inzichten en technologieën worden gecombineerd met de frisse blik van aanstormend talent. Hieronder vind je wat je kan verwachten wanneer je gaat samenwerken met onze aanstormende e-commerce professionals:
Ontwikkeling van het marketingplan
Onze jonge professionals beginnen met een diepgaande analyse van uw huidige digitale aanwezigheid. Dit omvat het vaststellen van doelstellingen die zowel ambitieus als realistisch zijn, gedefinieerd volgens de SMART-criteria, voor zowel de korte als de middellange termijn. De marketing- en concurrentiestrategieën, klantwaardeprofielen, en groeistrategie worden uitvoerig beschreven, rekening houdend met jouw bedrijfsdoelstellingen.
Prestatieanalyse
De studenten monitoren vervolgens structureel de prestaties van uw website en lopende campagnes door middel van een Channel Performance Analyse. Met behulp van tools zoals Google Analytics voeren zij een gedetailleerde analyse uit, gericht op essentiële KPI’s zoals bezoekersaantallen, sessieduur, engagement rates, en conversieratio’s, onderscheiden naar desktop/tablet en mobiel gebruik. Daarnaast wordt de laadsnelheid van uw website geanalyseerd met Google Pagespeed Insights of vergelijkbare tools, waarbij de resultaten worden vergeleken met die van uw concurrenten. Studenten nemen uw content onder de loep, bekijken on-page en off-page zoekmachine optimalisatie kansen en screenen uw content op het gebruik van overtuigingsprincipes en call-to-actions.
Concurrentie- en kanaalanalyse
Een uitgebreide concurrentieanalyse wordt uitgevoerd om inzicht te verkrijgen in de effectiviteit van gebruikte online marketingkanalen, zowel van jouw organisatie als van minimaal drie concurrenten. Dit omvat onder andere backlink analyses en de aanwezigheid op sociale media en in Google Ads. De bevindingen worden samengevat in een Marketing Challenge, direct gekoppeld aan uw marketingdoelstellingen en -strategie. Hierbij bekijken studenten de huidige inzet van betaalde en onbetaalde media. Aan de hand van benchmarks koppelen ze terug of je op koers ligt of dat er wellicht nog verbeteringen zijn. Daarnaast brengen zij de effectiviteit van uw e-mail marketing strategie in kaart en doen ze inspiratie op bij concurrenten.
10 concrete verbetervoorstellen
Op basis van de eerdere analyses werken de studenten 10 concrete verbetervoorstellen uit voor uw website en campagnes. Dit omvat zowel betaalde (zoals SEA en sociale media advertenties) als onbetaalde campagnes (content marketing, SEO, e-mailmarketing). De voorstellen zijn onderbouwd met relevante literatuur en data, en houden rekening met impact op conversie en kosten. De studenten definiëren kansen en ontwerpen voorstellen voor optimalisatie, waarbij ze een hypothese vormen over de verwachte resultaten. Zo weet je direct wat u kunt verwachten van de implementatie van deze verbetervoorstellen. De wegen ze af op basis van impact en effort (wat levert het op en wat kost het) en onderbouwen en prioriteren dit. Ze vatten de 10 verbetervoorstellen in één of meerdere campagnes die ze graag voor jou gaan uitvoeren.
Presentatie en feedback
Deze voorstellen worden zorgvuldig uitgewerkt in een digitaal marketingplan en gepresenteerd aan jou en eventuele andere relevante stakeholders. Jouw feedback wordt verzameld en verwerkt. In overleg worden de campagnes vervolgens uitgevoerd. Bij het ontwikkelen van de campagne- en verbetervoorstellen houden de studenten altijd rekening met de impact op andere bedrijfsonderdelen. Ze overleggen tijdig met betrokken afdelingen binnen jouw organisatie zoals management, Supply Chain Management, Customer Operations, en ICT, en zorgen voor een goede afstemming van de verwachte resultaten met alle direct betrokkenen.
Dit vatten ze voor jouw samen in een presentatie, die ongeveer na 5 tot 6 weken zal worden gegeven bij jouw op kantoor, waarin je samen met de studenten de selectie maakt van de uit te voeren campagnes. De resterende optimalisatievoorstellen die niet kunnen worden uitgevoerd binnen de scope van de praktijkopdracht kan je eventueel parallel of later uitvoeren.
Ons doel bij Bluefingers is om niet alleen een strategisch en uitvoerbaar digitaal marketingplan te leveren, maar ook om een leerervaring te bieden voor zowel studenten als opdrachtgevers. Door samen te werken met Bluefingers, krijgt je toegang tot innovatieve digitale marketingstrategieën, ondersteund door de nieuwste academische inzichten en de dynamische energie van toekomstige marketingprofessionals.